Особливості кримінального провадження в умовах воєнного стану

photo_2022-03-17_20-09-25

Законом України «Про правовий режим воєнного стану» передбачена неприпустимість припинення повноважень органів державної влади, інших державних органів в умовах воєнного стану.

Це означає, що у період воєнного стану, зокрема, не можуть бути припинені повноваження судів, органів прокуратури України, органів, що здійснюють оперативно-розшукову діяльність та досудове розслідування.

Так, кримінальне провадження здійснюється із дотриманням загальних норм кримінального процесуального права з певними особливостями, нормами-винятками в частині здійснення досудового розслідування, які передбачені у статті 615 Кримінального процесуального кодексу України та Наказі Міністерства внутрішніх справ України, Генеральної прокуратури України, Служби безпеки України «Про затвердження Інструкції про порядок превентивного затримання у районі проведення антитерористичної операції осіб, причетних до терористичної діяльності, та особливого режиму досудового розслідування в умовах воєнного, надзвичайного стану або у районі проведення антитерористичної операції» від 26.08.2014 року.

Саме визначені в зазначених нормативно-правових актах норми диференціюють правореалізаційний процес у частині здійснення досудового розслідування в умовах дії особливих правових режимів, зокрема воєнного стану, що запроваджений Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні».

Однак варто пам’ятати про деякі правові імперативи, що продовжують діяти навіть в умовах воєнного стану. У галузі кримінального процесу це вимоги статті 29 Конституції України, статей 3, 4 (пункт 1) і 7 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та Женевської конвенції про поводження з військовополоненими і протоколів до неї.

Впровадження у 2014 році інституту здійснення кримінального провадження в умовах особливих правових режимів як показала практика, була зумовлена неможливістю здійснення ефективного досудового розслідування відповідно до норм чинного кримінального процесуального права, розрахованих на мирний час.

Однак навіть ці правові форми не цілком відповідали масштабам нападу РФ на Україну 24 лютого 2022 року, тому 7 березня 2022 року Верховна Рада України прийняла в цілому проект Закону України про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та інших законодавчих актів України щодо додаткового регулювання забезпечення діяльності правоохоронних органів у складних умовах воєнного стану, №2111-ІХ, який набрав чинності 8 березня 2022 року.

Внесення змін спрямоване на удосконалення кримінального процесуального законодавства, яке діє в умовах воєнного стану.

Так, Законом України внесено зміни до статті 615 Кримінального процесуального кодексу України, якими:

  • визначено рівень прокурора, який вправі здійснювати передбачені вказаною статтею повноваження слідчого судді, наділивши таким правом керівника відповідного органу прокуратури;
  • розширено перелік злочинів, передбачених Кримінальним кодексом України, за які відповідно до вказаної статті може бути застосовано тримання під вартою до 30 днів: стаття 115 (умисне вбивство), стаття 121 (Умисне тяжке тілесне ушкодження), стаття 127 (Катування), стаття 146 (Незаконне позбавлення волі або викрадення людини), стаття 146-1 (Насильницьке зникнення), стаття 147 (Захоплення заручників), стаття 152 (Зґвалтування), стаття 186 (Грабіж), стаття 187 (Розбій) та інші;
  • унормовано початок досудового розслідування та фіксування руху кримінального провадження у разі відсутності доступу до ЄРДР;
  • зроблено можливим продовження прокурором строків досудового розслідування, строків тримання під вартою з повідомленням про такі рішення відповідний суд, визначений ДСА України;
  • визначено як підставу для зупинення кримінального провадження – неможливість звернення з обвинувальним актом до суду у зв’язку з військовими діями, з подальшим його відновленням;
  • унормовано питання продовження строків тримання під вартою у разі неможливості проведення підготовчого судового засідання або судового розгляду;
  • передбачено можливість судового оскарження рішень прокурора, прийнятих у порядку статті 615 Кримінального процесуального кодексу України.

Законом також вносяться похідні зміни до Закону України «Про попереднє ув’язнення».
додатково:

В Інструкції «Про порядок превентивного затримання у районі проведення антитерористичної операції осіб, причетних до терористичної діяльності, та особливого режиму досудового розслідування в умовах воєнного, надзвичайного стану або у районі проведення антитерористичної операції» № 872/88/537 від 26.08.2014 року деталізовано порядок реалізації повноважень прокурора при неможливості виконання у встановлені законом строки слідчим суддею визначених законом повноважень.

– Тимчасовий доступ до речей і документів. Прокурор, отримавши клопотання слідчого про тимчасовий доступ до речей та документів чи прийнявши таке рішення особисто, вирішує питання про надання згоди на тимчасовий доступ до речей та документів у порядку, передбаченому статтями 163, 164 Кримінального процесуального кодексу України.

– Обшук. Прокурор, отримавши клопотання слідчого про обшук чи прийнявши таке рішення особисто вирішує питання про дозвіл на обшук у порядку, передбаченому статтями 234, 235 Кримінального процесуального кодексу України.

– Негласні слідчі (розшукові) дії. Прокурор, отримавши клопотання слідчого щодо проведення негласних слідчих (розшукових) дій чи прийнявши таке рішення особисто питання щодо негласних слідчих (розшукових) дій у порядку, передбаченому статтями 247, 248 Кримінального процесуального кодексу України.

У цих випадках за результатами розгляду клопотання слідчого або у разі прийняття такого рішення особисто прокурор виносить постанову з дотриманням вимог, передбачених для таких ухвал слідчого судді.

Згідно п. 3.6. Інструкції, порядок засвідчення постанови прокурора є таким: у постанові та рішенні, винесених у затвердженому цією Інструкцією порядку, підпис відповідного прокурора засвідчується гербовою печаткою прокуратури, у якій працює цей прокурор. У разі якщо тимчасово відсутня можливість засвідчити постанову та рішення гербовою печаткою, прокурором проставляється номер службового посвідчення з подальшим засвідченням гербовою печаткою.

Написати нам

 

Ваше ім'я (обов'язково)

Телефон (обов'язково)

Ваш email (обов'язково)

Текст запитання

×
Замовити дзвінок

 



×
Замовити послугу

 




×