Впродовж останніх років процедуру державної реєстрації прав на нерухоме майно постійно реформують. Проте здебільшого зміни проводять щодо назв організацій, що не надто поліпшує ситуацію у сфері реєстрації майна для населення.
Сам процес реєстрації спершу проводило Бюро технічної інвентаризації (БТІ), та опісля реструктуризації ці функції було передано Державній реєстраційній службі України та деяким нотаріусам. Тепер нотаріус має змогу реєструвати і угоди, які раніше були укладені нотаріально, і придбані, подаровані чи відчужені іншим шляхом об’єкти нерухомості. Такі повноваження значно полегшують процес реєстрації, позаяк раніше ці договори ще опрацьовувало БТІ.
Також є такі об’єкти нерухомого майна, які потрібно реєструвати лише у Державній реєстраційній службі. До такого майна належать нові помешкання, незавершені будівництва, майно, на яке набули право власності за рішенням суду. Державна реєстраційна служба розглядає і випадки, коли, наприклад, засновники товариств реєструють майно як статутний капітал підприємства, та інші. Всі ситуації різні, їх не можна розглядати разом, тому що кожен окремий випадок залежить від низки обставини. Іншими словами, кожна процедура реєстрації нерухомого майна є особливою і передбачає індивідуальний перелік потрібних документів.
Державна реєстрація регулюється ПКМУ «Про затвердження порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень». На перший погляд, пересічній людині важко зрозуміти цю законодавчу норму і розібратись у ній. Перелік потрібних документів для певних випадків може починатися в одній статті, а закінчуватися в іншій. І нерідко буває так, що опісля довжелезної черги до реєстратора, який, до речі, не надто хоче надавати консультацію, ми знову змушені донести документи й знову повертатись у ту ж чергу. Тому все ж варто ж звернутися за юридичною консультацією до спеціаліста, аби дізнатись усі деталі і нюанси.
Недоліком оновленої реєстрації нерухомого майна в Державній реєстраційній службі є існування двох реєстрів нерухомості. Забравши права на реєстрацію у БТІ, чиновники не подбали про укладення єдиної бази даних. Усі старі відомості є недоступними, позаяк їх не внесли до нового реєстру – це зумовлює певні проблеми під час реєстрації нерухомості. Тому усе ж, якщо виникають певні запитання щодо реєстрації будь-яких об’єктів нерухомості, то ліпше спершу прокунсультуватись у спеціаліста, що не лише значно пришвидшить саму процедуру реєстрації надалі, а й збереже ваші нерви та час.