Реєстрація нерухомості по-новому: основні аспекти

З 1 січня цього року в Україні діють нові правила реєстрації прав на нерухомість. Законом №834-VIII від 26.11.2015 року внесено зміни не тільки до правил реєстрації нерухомості, а й в ряд інших законодавчих актів. Хочемо звернути вашу увагу на одні з ключових положень:

1) Плата за реєстраційні дії

Раніше за реєстрацію прав на нерухомість справлялось державне мито, зокрема для того, щоб зареєструвати право власності потрібно було платити суму у розмірі 7 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Відтепер за такі послуги встановлюється адміністративний збір, розміри якого встановлено в статті 34 нової редакції Закону. Його сума прив’язана до розміру мінімальної заробітної плати, зокрема за цю ж реєстрацію права власності у строк не більше 5 робочих днів тепер потрібно оплатити 0,1 від мінімальної заробітної плати. У разі потреби провести реєстрацію в коротші терміни адміністративний збір відповідно збільшується. До прикладу, за реєстрацію права власності на нерухоме майно в строк 2 робочі дні потрібно буде заплатити 1 мінімальні заробітну плату, протягом 24 годин – дві мінімальні ЗП і для реєстрації прав протягом двох годин – 5. Інший розмір оплат встановлений за реєстрацію підприємства як єдиного майнового комплексу, інших речових прав на нерухомість, обтяжень.

2) Місце реєстрації

Реєстрація права власності, інших речових прав здійснюється реєстратором незалежно від того, де в межах області знаходиться майно, крім реєстрації нотаріусом, що проводиться незалежно від місцезнаходження нерухомості.  Багато сподівань покладається на цю норму з огляду на те, що тепер можна звернутись до нотаріуса будь-якого округу для реєстрації прав і для цього не обов’язково їхати в округ за місцезнаходженням майна.

3) Суб’єкти реєстрації

Змінено ряд суб’єктів, уповноважених проводити реєстраційні дії. Серед органів, які уповноважені на це новими законодавчими змінами:

  • органи місцевої влади, а саме виконкоми місцевих рад (сільської, селищної, міської), а також районні державні адміністрації та міські у Києві та Севастополі . Виконкоми місцевих рад (крім виконкомів рад міст обласного значення) набувають таких повноважень, якщо про це прийме рішення відповідна місцева рада. Як випливає з Закону, місцевій раді слід забезпечити розгляд на пленарному засіданні питання стосовно прийняття рішення про здійснення повноважень з реєстрації прав на нерухомість її виконкомом та вжиття відповідних заходів, необхідних для цього, зокрема підключення реєстраторів до Держреєстру.
  • акредитовані суб’єкти.  Поняття акредитованого суб’єкта є новим для цієї сфери. Таким суб’єктом може бути юрособа публічного права, яка має не менш як три державних реєстратори (працівники)  та виконала ряд вимог, передбачених у статті 6 Закону. Акредитація таких суб’єктів проводиться Мін’юстом. Акредитовані суб’єкти можуть виконувати весь обсяг реєстраційних дій, а можуть лише приймати та видавати документи на підставі договору з іншим суб’єктом реєстрації та/або нотаріусом.
  • державні реєстратори, серед яких нотаріуси. Щодо нотаріусів: раніше вони були спеціальними суб’єктами реєстрації прав на нерухомість, тепер ж в Законі визначаються як окремі  повноцінні реєстратори, тобто можуть проводити реєстраційні дії в незалежності від того, чи посвідчувався цим нотаріусом відповідний правочин, чи ні.

Інфографіка реєстрація нерухомості

3) Окремим пунктом виділено тепер як право, яке підлягає реєстрації, право власності на об’єкт незавершеного будівництва.

4) Доступ до відомостей реєстру

Законом врегульовано, що інформація, отримана з реєстру в паперовій чи електронній формі, має однакову силу.

Не новина, що зараз кожен громадянин може отримати інформацію з реєстру в електронній формі незалежно від того, чиє це майно і хто його власник. Але пам’ятайте, що за заявою власника такого майна останній може отримати інформацію від реєстратора про осіб, які запитували інформацію.

Також встановлено, що рішення про реєстрацію надаються в електронній формі і лише за бажанням заявника – в паперовій.

5) Адміністративна відповідальність

За порушення порядку проведення реєстраційних дій прав на нерухоме майно встановлюється відповідальність в КУпАП (стаття 166-23).

Як працюватиме новий Закон на практиці наразі невідомо. Виникає питання, чи захочуть місцеві ради приймати рішення про взяття на себе обов’язків по реєстрації прав на нерухомість. Позитивом Закону є децентралізація повноважень і можливість особи самостійно вибирати, в кого реєструвати свою нерухомість та в які строки.

Також хочемо зазначити, що органи Департаменту державної реєстрації (реєстраційні служби), які досі проводили реєстраційні дії, припиняють свої повноваження за рішення КМУ у разі забезпечення у відповідних адміністративно-територіальних одиницях районними державними адміністраціями та виконкомами міст обласного значення умов, необхідних для реалізації положень Закону, але не пізніше 30 квітня 2016 року.

З питань реєстрації прав на нерухомість звертайтесь до юристів АО «Бачинський, Коломієць та партнери» за телефонами:

+ 38 096 002 01 00
+38 050 431 70 84
+ 38 032 247 35 44

Написати нам

 

Ваше ім'я (обов'язково)

Телефон (обов'язково)

Ваш email (обов'язково)

Текст запитання

×
Замовити дзвінок

 



×
Замовити послугу

 




×