Касаційна інстанція

касаційна інстанція

Для того щоб забезпечити максимальний захист прав та інтересів громадян, в Україні існує ланка судів третьої інстанції – касаційні суди. Їх функцією є перевірка законності рішень, які вже пройшли перегляд в апеляційному суді. В якості судів касаційної інстанції в Україні діють Вищі спеціалізовані суди. Ось їх перелік:

  • Вищий господарський суд;
  • Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ;
  • Вищий адміністративний суд.

Складаються такі суди із суддів, яких безстроково обрали на посаду. Серед них обирають голову та його заступників. Суд ділиться на палати, кожна з яких має власну юрисдикцію. Нову палату можуть створити судді вищого спеціалізованого суду на зборах, якщо таку пропозицію висуне його голова. Палату очолює секретар. Його обов’язками є налагодження роботи, контроль, аналіз та узагальнення практики, а також подача звітів про діяльність палати. Обов’язками вищого спеціалізованого суду є:

  • Розгляд касаційних скарг;
  • Розгляд справ в якості суду першої, або апеляційної інстанції (в деяких випадках);
  • Узагальнення і вивчення судової практики;
  • Методична допомога судам нижчого рівня;
  • Деякі інші обов’язки.

Інколи касаційний суд також займається переглядом вже закритих справ, за якими були знайдені нові, невідомі раніше факти. Наприклад, може виявитись, що докази були сфальсифіковані, переклад зроблений неправильно, або хтось із свідків чи інших учасників справи захоче дати нові покази. Провадження, в такому випадку, починається, якщо хтось із зацікавлених осіб подасть відповідну заяву.

Хто може подати касаційну скаргу, та який строк її подання

Право на те, щоби подати касаційну скаргу мають:

  • засуджений, його законний представник чи захисник – у частині, що стосується інтересів засудженого;
  • виправданий, його законний представник чи захисник – у частині мотивів і підстав виправдання;
  • підозрюваний, обвинувачений, його законний представник чи захисник;
  • законний представник, захисник неповнолітнього чи сам неповнолітній, щодо якого вирішувалося питання про застосування примусових заходів виховного характеру, – в частині, що стосується інтересів неповнолітнього;
  • законний представник чи захисник особи, щодо якої вирішувалося питання про застосування примусових заходів медичного характеру;
  • прокурор;
  • потерпілий або його законний представник чи представник – у частині, що стосується інтересів потерпілого, але в межах вимог, заявлених ними в суді першої інстанції;
  • цивільний позивач, його представник або законний представник – у частині, що стосується вирішення цивільного позову;
  • цивільний відповідач або його представник – у частині, що стосується вирішення цивільного позову;
  • представник юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, – у частині, що стосується інтересів юридичної особи.

У особи, яка вирішила подати скаргу є три місяці з дня проголошення судового рішення, щоб зробити це.

Як подати касаційну скаргу

Якщо Ви вирішили подати касаційну скаргу на рішення або ухвалу апеляційного суду чи на вирок суду першої інстанції, Вам потрібно буде написати заяву та зібрати необхідні документи. Зразок касаційної скарги Ви можете знайти в Інтернеті, або попросити у відповідному державному органі. Шукаючи його в мережі, обирайте найновіший, оскільки форма заяв досить часто міняється. До заяви Вам потрібно буде додати документи по справі, які Вам мають видати в суді де знаходиться ваша справа. Документи мають бути підписані та скріплені гербовою печаткою суду. Також їх як і заяву потрібно скопіювати для кожного із учасників справи. Після цього Ви матимете сплатити судовий збір. Касаційна скарга подається безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Якщо Ви не встигнете подати скаргу в означений термін, Ви можете додати до неї прохання про поновлення строку. Якщо суд вирішить, що для затримки у Вас були поважні причини, він задовольнить це прохання і почне розгляд Вашої скарги.

Як розглядається касаційна скарга

Після того, як Ваша скарга надійде до суду,  там за п’ять днів приймуть рішення про те, чи відкривати касаційне провадження. Відкрити його можна тільки тоді, коли немає жодних підстав не робити цього. Якщо такі підстави існують, то суд, в залежності від обставин, залишить скаргу без руху, поверне її, або відмовить у початку провадження. Залишити її без руху можуть тоді, коли вона не відповідає вимогам законодавства. Наприклад, якщо касаційна скарга не відповідає зразку, якщо немає достатньої кількості документів і копій, якщо ви не сплатили судовий збір, та інше. В такому випадку, Вам повернуть скаргу разом із переліком недоліків і дадуть до п’ятнадцяти днів на їх виправлення. Після цього скаргу перевірять іще раз. Якщо Ви не усунете недоліки вчасно, подасте скаргу, не маючи на це права, або подасте її занадто пізно, не додавши прохання про поновлення строку, скаргу Вам повернуть. Суд може відмовитись відкривати провадження, якщо такі рішення не оскаржуються в касаційному порядку, або, якщо з матеріалів, які ви подали зрозуміло, що підстави для оскарження відсутні. Однак, якщо йдеться про рішення, яким апеляційний суд погіршив становище обвинувачуваного, то провадження відкриють, навіть, якщо з матеріалів зрозуміла відсутність підстав для цього.

Якщо підстав для того щоб не відкривати провадження немає, суд відкриє його за п’ять днів з моменту отримання скарги. Потім буде десятиденний етап підготовки. Усім учасникам розішлють копії скарги, ухвали про відкриття провадження та інших необхідних документів. Також суд встановить строк, за який можна подати заперечення на касаційну скаргу і витребує усі матеріали справи. Після цього будуть прийняті рішення, що безпосередньо стосуються підготовки до розгляду. Наприклад, про зупинення дії оскаржуваних рішень. Усім цим займається суддя-доповідач. Його рішення мають форму ухвал, копії яких розсилають кожному з учасників справи. Після того як усі підготовчі питання будуть узгоджені, касаційне провадження розпочнеться.

У касаційному порядку, справи розглядає колегія у складі не менше трьох професійних суддів. Вони розглядають усі докази, за потреби ще раз вислуховують сторони, а потім відходять у нарадчу кімнату, де приймають рішення. Задачею суддів є визначення правильності рішень судів першої і апеляційної інстанцій. Існує чотири варіанти рішень, якы може прийняти касаційний суд:

  • Якщо суд вирішить, що оскаржуване рішення було правильним, воно залишиться в силі.

В іншому випадку, рішення можуть скасувати. В такому випадку, касаційний суд

  • або відправляє справу на новий розгляд
  • або закриває її.
  • В деяких випадках, суд може змінити рішення або прийняти нове. Однак зазвичай він не має таких повноважень.

 

Касаційний суд не має права прийняти рішення про суворіше покарання. Однак він може скасувати існуюче рішення, щоб дати можливість прийняти суворіше, але лише в тих випадках, коли скаргу подав прокурор, потерпілий або його представник. Так само, скасувати виправдувальний вирок суд касаційної інстанції може лише за скаргою прокурора, потерпілого або виправданого, якщо він не згоден з мотивами виправдання. Якщо справу відправлять на новий розгляд, то касаційний суд додасть до неї свої вказівки. Під час провадження, виконання цих вказівок обов’язкове. При новому розгляді суворіше рішення може бути прийняте лише, якщо старе було скасоване за скаргою прокурора, або, якщо в процесі відкриються нові обставини, що дадуть підстави збільшити обсяг обвинувачення.

Як написати заяву про перегляд судового рішення Верховним судом України

Якщо Ви подали касаційну скаргу, але рішення прийняте після її розгляду вважаєте несправедливим, Ви можете написати заяву у Верховний суд Україні. Для цього є декілька підстав.

  • Якщо касаційний суд по-різному використав одну і ту саму норму права у схожих або однакових випадках;
  • Якщо рішення не відповідає вимогам, викладеним у постанові Верховного суду України;
  • Якщо міжнародна судова установа, яка має силу в Україні, визначить, що цим рішенням Україна порушує свої міжнародні зобов’язання.

На те, щоб написати таку заяву, у Вас буде три місяці з моменту прийняття рішення касаційним судом. Якщо ви хочете оскаржити закриття справи або виправдувальний вирок, це можна зробити лише поки не закінчиться строк притягнення до кримінальної відповідальності, і не пізніше, ніж через рік після прийняття рішення. Якщо засуджений помер або відбуває покарання, це не перешкодить розгляду справи, з метою його реабілітації. Якщо Ви з поважних причин не встигли подати заяву вчасно, строк звернення можна поновити. Заяву потрібно подавати у письмовій формі. У ній слід зазначити найменування суду, власні дані та адресу, вимоги, підстави для перегляду, клопотання і перелік матеріалів, які Ви до неї додаєте. Серед матеріалів мають бути копії заяви для усіх учасників, копії судових рішень які Ви оскаржуєте і матеріали, що підтверджують наявність підстав для оскарження. Після перегляду справи, суд може або залишити рішення без змін або скасувати чи змінити його.

Зараз до Конституції України вносяться численні зміни. Питання судоустрою не є виключенням. Одним із головних аспектів нового законодавства є те, що з 2017-го року представляти людину в Верховному суді України та у касаційному суді матимуть право лише адвокати та прокурори. А в наступні декілька років таку саму зміну впровадять також в судах першої та апеляційної інстанцій.

Перегляд справи – важкий процес. Вам потрібно буде довести, що суд вже двічі або тричі прийняв невірне рішення у вашій справі. Для цього потрібно навести вагомі аргументи і докази. Звичайно ж, мало хто може зробити це самотужки. Тому участь у процесі хорошого адвоката, який добре розуміється на тонкощах законодавства і здатен переконати суддів в обґрунтованості ваших вимог, є практично необхідною. Лише так Ви можете бути максимально впевнені у тому, що ваші інтереси будуть захищені, якщо таке взагалі можливо у даній ситуації.

Якщо Ви хочете прагнете отримати у суді якісний і повний кримінально-правовий захист, звертайтесь до адвокатського об’єднання «Бачинський, Коломієць і партнери». У нас працюють одні з найкращих юристів України, які зроблять для Вашого захисту усе можливе і навіть більше.

Написати нам

 

Ваше ім'я (обов'язково)

Телефон (обов'язково)

Ваш email (обов'язково)

Текст запитання

×
Замовити дзвінок

 



×
Замовити послугу

 




×